Falsk trygghet i Vaxholms kommun

Uppenbart missvisande påstår Vaxholms kommun med jämna mellanrum att Vaxholm är den tryggaste kommunen i Stockholms län. Kommunens påstående grundas företrädesvis på den brottsstatistik som polismyndigheten löpande publicerar i form av exempelvis antalet rapporterade inbrott, rån och misshandelsärenden fördelat per kommun.

Vaxholms kommun är avseende antalet kommuninvånare länets näst minsta kommun. De flesta bebyggda områden ligger utspridda över ett flertal öar och halvöar med begränsat antal tillfartsmöjligheter. Bostadspriserna är förhållandevis höga och en jämförelsevis stor andel av de boende i Vaxholm är företagare med den dagliga verksamheten förlagd till andra kommuner. Kommunen ligger jämfört med grannkommunerna relativt avsides från storstadens kärnområden och har i stort sett endast två lättövervakade tillfartsvägar varav den ena går via två vägfärjor. Att kommunen har låg relativ brottslighet jämfört med de betydligt större grannkommunerna är följaktligen föga förvånande. Allt annat vore anmärkningsvärt. Det är således knappast kommunens politikers eller förvaltningars förtjänst att Vaxholm i polismyndighetens statistik uppvisar jämförelsevis låg brottslighet.

I kommuner med högre relativ brottslighet än Vaxholm uppfattar huvudandelen av invånarna knappast att det är rädslan för att råka ut för en kriminell handling som i första hand avgör om de boende känner sig trygga i vardagen. Istället är det grundläggande lokala förutsättningar avseende bostadsförhållanden, relationer till grannar, möjligheten att handla mat och andra dagligvaror på ett enkelt och tillgängligt sätt, att efter behov erbjudas lättillgänglig sjuk- och omsorgsvård av god kvalitet, att gång-, cykel-, buss- och bilvägar i närområdet är säkra och framkomliga, att barnen erbjuds trygga, trivsamma och välfungerande skolor och dagis, att kommunens myndighetsutövning följer tillämpliga svenska lagar, att kommunen likabehandlar alla invånare på ett vänligt, respektfullt och kompetent sätt etc.

En passande liknelse är att kommunen gentemot sina invånare bör uppträda som en skicklig domare under en fotbollsmatch; om ingen lägger särskilt märke till domaren under en hel match har domaren utan att särskilt uppmärksammas ändå uppenbart gjort en strålande insats. Desto mindre tid som ägnas åt domarens agerande och beslut, desto bättre domarinsats! Domarens ingripanden i spelet har uppfattats som välmotiverade, bedömningarna synes insiktsfulla och logiska och domsluten har följt regelboken. Om domaren dömt straff eller en spelare har blivit utvisad har det uppfattats som ett väl underbyggt och korrekt beslut. Om däremot efterspelet till fotbollsmatchen främst handlar om att ifrågasätta en mängd domslut och uteblivna åtgärder har domaren med stor sannolikhet istället gjort en hel del missbedömningar och fattat felaktiga domslut. En välvilligt inställd, kompetent och erfaren domare har naturligtvis bättre förutsättningar att undvika det senare scenariot. I vart fall om även spelarna och publiken efterfrågar rättvisa och fair play.

På samma sätt önskar vaxholmsborna självfallet att Vaxholms kommun inte utmärker sig på det negativa sätt som varit fallet under de senaste decennierna. På sikt kan detta avhjälpas genom att kommunens chefer och tjänstemän istället börjar uppträda sakligt, kompetent och respektfullt gentemot alla de vaxholmare som i vardagen är beroende av kommunens och tjänstemännens åtgärder och beslut. Kommunens förmåga att efterleva svensk lag och infria invånarnas förväntningar påverkar kommuninvånarnas vardagstrygghet i betydligt större omfattning än sannolikheten att okända gärningsmän utsätter ett fåtal invånare för brottsliga handlingar.

En kommun som undviker att konstant dra på sig negativ uppmärksamhet genom att följa regelboken, bemöta invånarna på ett sakligt, opartiskt, rättvist och respektfullt sätt samt leverera det som förväntas av kommunen i form av exempelvis beslut och tjänster, har goda förutsättningar att uppfattas som en välfungerande, pålitlig och uppskattad kommun. Konsekvensen av förbättrad kompetens och handläggning inom Vaxholms kommuns förvaltningar kommer i vart fall på sikt ofrånkomligt att medföra att invånarna uppmärksammar kommunen i mindre omfattning än under de senaste decennierna, vilket följaktligen bör uppfattas som ett tecken på att kommunens verksamheter är på väg att normaliseras till det bättre för alla vaxholmare.

Med största sannolikhet efterfrågar flertalet av invånarna i Vaxholms kommun exempelvis

• att det när behovet uppkommer finns dagis- och förskoleplatser tillgängliga nära bostaden,

• att det när behovet uppkommer finns rehabiliterings- och äldreboenden av god kvalitet tillgängliga inom kommunen för oss själva och våra anhöriga,

• att lov- och tillståndsansökningar för de sökande handläggs på ett lagstadgat och tillräckligt snabbt, sakligt och rättssäkert sätt,

• att kommunen känner till de gator, hamnområden och fastigheter för vilka kommunen bär löpande ansvar för skötsel och underhåll,

• att kommunen långsiktigt säkerställer att det finns tillräcklig kompetens och tillräckliga resurser för att bedriva den kommunala kärnverksamheten inom myndighetsutövning, skola, vård och omsorg,

• att vaxholmarnas skattemedel används till att bedriva kommunal kärnverksamhet som förbättrar invånarnas vardagstrygghet och levnadsförhållanden och inte till att varken täcka merkostnader för kommunens illa fungerande förvaltningar eller kommunens tidigare uppvisade försumlighet, inkompetens, misstag och felbeslut,

• att bygglovsansökningar handläggs på lagstadgat sätt och kostnaderna därmed inte som för närvarande belastar kommunens skattebetalare vilket dessutom strider mot svensk lag,

• att kommunens chefer och tjänstemän utför sitt arbete utan egenintresse och med berörda kommuninvånares bästa som huvudsakligt syfte,

• att all kommunal verksamhet bedrivs med lagstadgad och erforderlig transparens och kommunen aktivt arbetar för att minimera inverkan av vänskapskorruption, nepotism och negativ särbehandling av kommunens invånare,

• att kommunen prioriterar det interna kvalitetshöjande arbetet och förbättrar den kommunala verksamheten genom att vidta erforderliga åtgärder exempelvis i enlighet de båda interna genomlysningsrapporter som kommunen publicerat 2020-08-31 respektive 2021-08-09. Redan mindre men välriktade åtgärder kommer att ge tydligt synbara effekter för invånarna jämfört med kommunens i nuläget uppvisade (o)förmåga,

• att kommunen inte framhåller konstant och lagstridigt hög eftersläpning i ärendehandläggningen inom kommunens under decennier undermåligt fungerande bygglovs- och tillsynsverksamhet som huvudsaklig anledning till att det saknas resurser för att vidta nödvändiga förbättringsåtgärder,

• att de av kommunens chefer och andra medarbetare som under lång tid och trots återkommande påtalanden om exempelvis dokumenterade missförhållanden och för invånarna skadlig inkompetens ändå inte lyckas förbättra verksamheten eller under lång tid uppvisar andra brister i sin tjänsteutövning, ersätts med mer kompetenta befattningshavare,

• att kommunens tjänsteutövning sker utan påverkan av dolda särintressen och mörklagda sammanslutningar inom kommunen som inte är formella sakägare i respektive ärende,

• att kommunen avseende såväl positiva som negativa händelser och förhållanden för vilka kommunen ansvarar, informerar kommuninvånarna sakligt utan att varken utelämna, mörklägga, försköna eller förvanska informationen eller självförhärliga kommunens verksamhet på det vilseledande sätt som kommunen tillämpat under åtminstone de senaste 25 åren.

(listan kompletteras löpande i takt med att ny information och nya synpynkter inkommer, eftersom det inom Vaxholms kommuns nämnder och förvaltningsverksamheter sedan lång tid råder uppenbar hög förbättringspotential)

Även om det avseende Vaxholms kommuns förvaltning förefaller vara en mycket lång väg till en normalt fungerande kommunal verksamhet, är vi övertygande om att varje åtgärd som leder till en varaktig förbättring för invånarna kommer att uppskattas av både direkt berörda och andra kommuninvånare. Det förutsätter naturligtvis att förbättringsåtgärderna dokumenteras och genomförs på ett tydligt och transparent sätt, samt att även det varaktiga resultatet redovisas på sådant sätt.

/Mr Walker, Vaxholm

Länk till information på Vaxholms kommuns hemsida publicerad den 22 januari 2020

Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)