Vaxholms kommun prioriterar jämställdhet?

På Vaxholms kommuns hemsida presenterar kommunalrådet och kommunchefen ett projekt där kommunen ska lära sig arbeta mer ”jämställt” (se länk). Enligt kommunens företrädare innebär detta att kommunen ska likabehandla alla, oavsett om du är flicka eller pojke, man eller kvinna.

Enligt presentationen deltar Vaxholms kommun av denna anledningen i ett ”modellprojekt” som initierats av organisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR). Vaxholms kommun arbetar tillsammans med de ”närbelägna” kommunerna Kramfors och Örnsköldsvik, där Örnsköldsvik är ”mentorkommun” som redan genomgått processen.

För oss som kommungranskare förefaller detta som ett försök att odla känsliga orkidéer i ett torrlagt ökenlandskap alternativt på en kall glaciär i Antarktis, eller påbörja återuppbyggnadsarbetet av en till grunden nedbrunnen byggnad med en ”schysst målarfärg” och pensel.

Vaxholms kommun har sedan länge uppenbara och överväldigande problem inom i stort sett alla kommunens förvaltningar. Sedan många år haglar klagomålen in från barn och föräldrar på kommunens skolor (se länk), liksom från boende och anhöriga inom kommunens äldreboenden (se länk). Inom bygglovsförvaltningen har kommunens fastighetsägare sedan länge tvingats ge upp allt hopp om att inom rimlig tid få hjälp med sina ansökningar om bygglov och tillstånd. I centrala Vaxholm finns ofta nästan fler orange omdirigeringsskyltar än ordinarie vägskyltar (se länk), främst beroende på kommunens nybyggnationer på Norrberget och de till följd av kommunens misskötsel sönderfallande kajerna (se länk). Enligt kommunen utgör kajerna Vaxholms hjärta, och vi tvingas konstatera att infarkten till följd av kommunal vanvård redan inträffat utan att några andra åtgärder vidtagits än daglig tillsyn (se länk) och en liten fest (se länk).

Det har gått så långt att Vaxholms kommunpolitiker efter påtryckningar från kommunrevisorerna till stora kostnader sett sig tvingade att anlita externa konsulter för att exempelvis genomlysa hela samhällsbyggnadsförvaltningen. De båda slutrapporter som kommunen publicerade den 31 augusti 2020 (se länk) respektive den 9 augusti 2021 (se länk) påvisar katastrofala förhållanden även internt tjänstemännen emellan. I rapporterna redogörs för kommentarer från lovhandläggarna som ”här i Vaxholm arbetar vi med 90-talsmetoder, det är slagsmål på mötena, vi är mer en myndighet än en serviceorganisation, invånarna är för välutbildade för att respektera och följa våra (felaktiga /reds förtydligande/) beslut”.

Enligt tillgängliga protokoll från byggnadsnämnden har kommunens åtgärder för att komma tillrätta med de synnerligen allvarliga missförhållandena inom samhällsbyggnadsförvaltningen, hittills begränsat sig till att kommunens hemsidor uppdaterats och ett nytt ärendehanteringssystem börjat introduceras. Utöver dessa båda skådebröd har förvaltningsledningen ”på grund av ordinarie arbetsuppgifter” inte hunnit vidta några andra åtgärder. Den ordinarie verksamheten har fortfarande eftersläpningar på mellan 6-12 månader. Bygglovsansökningar som inlämnades till kommunen under sommaren 2021 blev strax före jul tilldelade handläggare. Är det någon som har förhoppning om att det kommer att ske några förbättringar i bemötandet av de sökande och ”servicen” till invånarna under de kommande tio åren?

Under hösten 2021 inlämnades såväl rekordmånga klagomål på Vaxholms kommuns skolor till Skolinspektionen (se länk), som rekordmånga klagomål på Vaxholms kommuns äldreboenden (se länk) till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Under några veckor i november och december 2021 förändrade kommunen hela trafiksituationen i centrala Vaxholm genom att stänga av gatan längs gästhamnen. Orsaken var att slukhål plötsligt uppkommit på gång- och vägbanorna. Av denna anledning enkelriktades flera andra centrala gator och avstängdes parkeringsplatser längs Hamngatan. Kommunen passade samtidigt på att inställa höststädningen av centrala Vaxholm till följd av brist på parkeringsplatser! När kaoset var fullständigt svingade några politiker i tekniska nämnden sina trollspön (se länk, sidorna 13-15), och vips kunde den avstängda gatan som genom ett trollslag återöppnas och trafiksituationen i stort sett återgå till det normala (se länk).

I filmen som med anledning av kommunens jämställdhetsprojekt visas på kommunens hemsida (se länk) avslöjar Vaxholms kommunalråd att hon i vart fall i teorin känner till att kommunens politikers och förvaltningars huvuduppgift är att leverera god service till kommunens invånare. Sedan Vaxholm åter blev en självständig kommun 1983 (se länk) har det däremot i praktiken både genom kommuntjänstemännens uttalanden och handlingar klargjorts att kommunens interna uppfattning är att kommunen främst är en myndighet som fattar beslut som invånarna har att acceptera och efterfölja. Medborgare som klagar eller till och med vågar överklaga kommunens beslut hamnar i ”frysboxen” och kallas motborgare. Sådana motborgare motarbetas sedan i alla kommunala sammanhang för att bestraffas för att de vågat framföra synpunkter på överhöghetens beslut. En del av dessa av Vaxholms kommun rutinmässigt tillämpade arbetsmetoder framskymtar i personalens uttalanden i den externa genomlysningsrapport som kommunen publicerade den 31 augusti 2020 (se länk).

I avsikt att undgå Vaxholms kommuns höga benägenhet att avsiktligt använda långtgående och skadeorsakande repressalier för att straffa invånare som inte uppträder på det sätt som kommunen kräver, tvingas åtskilliga drabbade vaxholmsbor framföra sin klagomål anonymt. Vaxholms kommun tillämpar likt ökända motorcykelklubbar samt enparti- och diktaturstater särskilda metoder för att straffa och frysa ut dessa ”oliktänkande” medborgare, och drar sig inte för att infiltrera slutna grupper på sociala medier för att ta reda på vilka dessa kommunala avfällingar är (se länk). Interna rapporter och videoinspelningar av politikernas möten sekretessbeläggs för att dölja kommunens lagstridiga beslut, dröjsmål och misstag.

De tjänster med godtagbar kvalitet som Vaxholm kommun i bästa fall lyckas leverera till behövande invånare bör naturligtvis i första hand fördelas efter de behövandes behov istället för efter mottagarens kön. Först när tillräckligt stor andel av den levererade kommunala servicen håller godtagbar kvalitet, och omfattningen på klagomål på dessa tjänster följaktligen sjunker till en normal och rimlig nivå, kan det möjligen vara motiverat att spendera vaxholmsbornas skattemedel på projekt som i första hand genomförs för att skapa utanpåverk och ge skenbild av en god och välfungerande kommunal förvaltning, och inte minst skapa falska budskap under ett valår.

/Brita Balderson, senior kommungranskare

Länk till tidigare artikel om missförhållanden inom Vaxholms kommuns förvaltningar

Länk till tidigare artikel om Vaxholms kommuns infiltrering av sociala medier

Länk till Vaxholms kommun utredning om Resarö skola daterad den 22 oktober 2021

Länk till sammanställning över samtliga ärenden hos Skolinspektionen under 2021 avseende Vaxholms kommun

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)