Vaxholms kommun infiltrerar sociala medier och bedriver olaglig efterforskning av källor

Vaxholms kommun har genom utnyttjande av bulvan olagligt tagit sig in i slutna grupper på sociala medier i vilka hårt drabbade invånare deltar för att söka hjälp och utbyta erfarenheter rörande kommunens oskicklighet och illgärningar. De drabbade invånarna samtalar i dessa slutna grupper om alla fel och brister som förekommer inom kommunens förvaltning och gång på gång hårt drabbar kommunens invånare, samt vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra kommunens beteende.

Av rädsla för förödande repressalier från Vaxholms kommuns förvaltningar känner sig många invånare tvingade att utnyttja slutna grupper på sociala medier eller på annat sätt uppträda anonymt. Det finns åtskilliga invånare i kommunen som vittnar om hur Vaxholms kommun utsatt dem för sådana olagliga repressalier och handlingar enbart baserade på försök att tysta och hämndbegär. Medvetna fördröjningar, ”borttappade” handlingar, interna omorganisationer och lagstridiga beslut är exempel på sådana olagliga åtgärder från kommunens sida. Det är naturligtvis mycket beklämmande och allvarligt att Vaxholms kommun överhuvudtaget ägnar tid åt att olagligt vidta åtgärder för att avslöja vilka dessa kommuninvånare är.

Efter att Vaxholms kommun genom anlitad bulvan exempelvis olagligt efterforskat vilka föräldrar som är aktiva i dessa samtal, har innehållet i en sådan sluten grupp i form av t.ex. skärmdumpar, printbilder och citat från de pågående samtalen spridits inom kommunens förvaltningar. Därefter har kommunens tjänstemän kränkande och nedlåtande kommenterat det olagliga materialet genom att exempelvis påstå ”nu ska de göra mallar för klagomål också…”.

Vaxholms kommun förstår uppenbarligen inte att aktiviteterna i dessa grupper är något som kommunens invånare helst slipper ägna sig åt, men istället tvingas vidta för att om möjligt komma tillrätta med de allvarliga missförhållanden som vid upprepade tillfällen uppdagas på olika håll inom Vaxholms kommuns förvaltningar. Det är exempelvis hårt drabbade och olyckliga barn och föräldrar som vidtar alla de åtgärder de kan finna för att slippa ur kommunens käftar.

Att upprätta mallar för klagomål är ingen fritidssysselsättning som småbarnsföräldrar normalt önskar lägga tid på, utan påvisar med all tänkbar tydlighet omfattningen på alla de mycket allvarliga fel och misstag som begås inom Vaxholms kommuns förvaltningar. Om det bara gäller ett eller ett par klagomål skulle behovet av sådana mallar vara obefintligt, men när antalet klagomål under kort tid blir tvåsiffrigt är det för de flesta i vart fall normalbegåvade personer naturligt att upprätta någon form av system för att på enklast möjliga sätt hantera en sådan mängd av missförhållanden.

Mot bakgrund av alla påstådda ”missförstånd”, ”kommunikationsproblem” och ”it-störningar” etc som förekommer inom Vaxholms kommuns förvaltning är det beklagligtvis uppenbart att kommunen under lång tid inte funnit anledning att använda liknande redskap i sitt interna arbete.

Vaxholms kommun har under år 2021 även gjort olagliga försök att genom bulvan identifiera oss som publicerar artiklar inom ramarna för Visit Vaxholm NOT.

/Brita Balderson

Länk till skrivelse till Skolinspektionen från föräldrar till barn på Resarö skola

Länk till Vaxholms kommun utredning daterad den 22 oktober 2021

Länk till sammanställning över samtliga ärenden hos Skolinspektionen under 2021 avseende Vaxholms kommun

Länk till lagtexten om efterforskningsförbudet

Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)