Vaxholms kommun önskar God Jul!?

En till synes möjlig, efterlängtad och välkommen julklapp från Vaxholms kommun till alla vaxholmsbor framgår av den värdegrund som finns publicerad på kommunens hemsida.

Under pandemiåren 2020 och 2021 har Vaxholms kommuns verksamheter och agerande drabbat Vaxholms invånare om möjligt ännu hårdare än tidigare år. Exempel på sådana försämringar är:

  • Fler klagomål än tidigare har framförts på Vaxholms äldreboenden där de boende känner sig kränkta och åsidosatta. Även från de boendes anhöriga har klagomålen ökat sedan Vaxholms kommun efter sommaren 2021 påbörjade ett samarbete med en ny utförare. Trots alla dessa klagomål från både boende och anhöriga förklarar kommunen att den nya utföraren uppfyller det som avtalats med kommunen. Följaktligen faller hela ansvaret även fortsättningsvis odelat på Vaxholms kommun för alla de fel och brister som uppenbart förekommer inom den kommunala omsorgen. Beklagligtvis uppvisar kommunen därmed även inom detta ansvarsområde stor oförmåga och otillräcklig kompetens för att upprätta ändamålsenliga avtal.
  • Inom kommunens centrala delar har framkomligheten för alla från fotgängare till tyngre fordon varit sämre än någonsin, och då förekommer det åtskilliga tidigare lågvattenmärken att jämföra med. Rekordet slogs sannolikt under hösten 2021 när alla centrala gator påverkades av att hela gatan längs Västerhamnen/gästhamnens stängdes av till följd av att slukhål uppkommit på flera ställen på väg- och gångbanor. Orsaken till alla dessa slukhål är decennier av undermåligt kontroll- och underhållsarbete från kommunens sida.
  • Även inom Vaxholms skolverksamhet duggar klagomålen tätt. Under 2021 har skolinspektionen mottagit rekordmånga klagomål på Vaxholms förskolor och skolor från vaxholmsbarnens anhöriga. Främst är det Kronängsskolan och Resarö skola som ligger i skottgluggen för anmälningarna. Klagomålen avse företrädesvis att barnen på olika sätt kränkts av skolpersonal eller andra barn.
  • Genom att anlita ett externt konsultbolag genomförde Vaxholms kommun under såväl 2020 som 2021 två egna omfattande genomlysningar av kommunens samhällsbyggnadsförvaltnings verksamhet (förutom biblioteksverksamheten). De båda slutrapporterna (som alla kan begära ut som allmänna handlingar från kommunen) påvisar att de brister och den utbredda inkompetens som under decennier varit uppenbar även för många utomstående, till synes är mer omfattande och skadlig än någonsin.
  • Trots att ursprunget till de uppenbara och långvariga brister som påtalas i de båda rapporterna till helt övervägande del naturligtvis utgörs av personal- och ledningsproblem, har kommunen enligt på hemsidan tillgängliga protokoll främst ”uppdaterat kommunens hemsida” och ”inhandlat ett nytt projektstyrningssystem” för att komma tillrätta med dessa omfattande missförhållanden. Det känns naturligtvis betryggande att kommunen tar till sådana krafttag för att komma tillrätta med missförhållandena!

På Vaxholms kommuns hemsida går att läsa följande under ”Gemensamma värdegrunder” som till synes utgör ett tillägg till de platsannonser avseende lediga tjänster som utannonseras i anslutning till dessa värdegrunder.


Gemensam värdegrund

Kompass i vardagen

För att guida oss i vardagen har vi valt att arbeta med tre värdeord som skall förstärka våra ageranden och beteenden i denna riktning. Vår värdegrund fungerar som en kompass för oss i kontakter och möten med människor som besöker, bor och verkar i Vaxholm. Vår värdegrund speglar även vårt salutogena förhållningssätt gentemot varandra inom Vaxholms stad.

SAMSPEL

Vi är Vaxholms stad! Vi är alla en del i det team som tillsammans skapar en bra vardag för människor som bor och verkar i Vaxholm.

För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag välkomnar dialog och agerar med tydlighet i min yrkesroll.
  • Jag tar ansvar och bidrar till helheten och gläds åt mina egna och andras framgångar.
  • Genom interaktion och samspel, såväl internt som externt, skapar jag kvalitet och värden.

ENGAGEMANG

Våra insatser ska skapa trygghet, kvalitet och värde. För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag är intresserad, närvarande och tillgänglig. Jag bryr mig om och visar omtanke.
  • Mitt engagemang och min tillit till andra skapar trygghet, delaktighet och glädje.
  • Jag tänker kvalitet, är kreativ och söker lösningar som skapar förbättringar.

RESPEKT

Vi möter dagligen människor i så väl vardagliga som avgörande frågor. För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag tar ansvar för att alla frågor hanteras objektivt och rättssäkert.
  • Jag har ett professionellt och respektfullt bemötande.
  • Jag visar tillit till min egen och andras förmåga och tar tillvara våra olikheter.
  • Jag pratar med och inte om andra

För alla som någon gång haft en mer omfattande kontakt med Vaxholms kommun framstår naturligtvis dessa värdegrunder som en fantasi eller kanske till och med en utopi, vilket naturligtvis är beklagligt.

Mot bakgrund av sedan länge rådande förhållanden inom kommunens verksamheter är det dessutom omöjligt att bortse från att det inom Vaxholms kommuns organisation med stor sannolikhet saknas personer med insikt och förmåga att formulera värdegrunder på detta sätt.

Vi uppskattar ändå kommunens ambition att i vart fall deklarera en färdriktning från nuvarande position som i stort sett utgör en motpol till de publicerade värdegrunderna. Lägg till ordet INTE på lämpliga ställen i värdegrundens formuleringar och du kommer med skräckblandad förtjusning sannolikt känna igen verkligheten, t.ex. ”jag tar INTE ansvar för att alla frågor hanteras objektivt och rättssäkert”, ”jag tar INTE ansvar och bidrar INTE till helheten och gläds INTE åt mina egna och andras framgångar” och ”jag har INTE ett professionellt och respektfullt bemötande”. Visst sveper igenkänningens i detta sammanhang sorgliga skepnad förbi när du läser dessa motsats-påståenden?

(Notera att vi har lämnat alla förekommande språkliga brister utan åtgärd för att inte ändra den publicerade texten mer än vad som behövs för jämförelsen)

Vårt ödmjuka förslag är att kommunledningen med kraft och extraordinär uthållighet arbetar för att styra kommunens organisation mot de deklarerade värdegrunderna. I vart fall med små steg som med tiden förhoppningsvis kan förlängas eftersom vägen är lång. Samtidigt bör kommunledningen genom mätbara mål säkerställa att en sådan årlig förflyttning i rätt riktning äger rum.

På det sättet kan förhoppningsvis i vart fall kommande generationer av vaxholmsbor notera ett mer normaliserat uppträdande och humant bemötande från företrädare för Vaxholms kommun. På detta sätt kan förbättringar i kommunens relation till invånarna utgöra en årligen återkommande och med stor sannolikhet mycket uppskattad julklapp från Vaxholms kommun till alla av kommunen för närvarande och i framtiden kränkta och hunsade invånare.

Förslag till formulering av ett på kommunens hemsida årligen återkommande julklappsbudskap:

I år närmade sig Vaxholms kommun med ytterligare 0,31 procent en normalt fungerande kommunal förvaltning

Förhoppningsvis har kommunledningen en ärlig och resultatinriktad avsikt med att försöka totalförändra färdriktningen för detta stora oerhört otympliga och fyrkantiga kommunala containerskepp, fyllt med tonvis av felbeslut och decennier av tungt vägande missförhållanden. Om så är fallet välkomnar med säkerhet många vaxholmsbor detta och önskar ett stort lycka till. Oavsett om ansträngningarna blir framgångsrika eller hamnar i glömskans soptunna som alla tidigare mer eller mindre allvarligt menade försök i samma riktning beklagligtvis gjort, så kommer åtskilliga vaxholmare att uppfatta ambitionen från kommunledningens sida som en välkommen avlastning på bördan med släpa omkring de bildligt talat betongfyllda ryggsäckar som kommunen sedan decennier frikostigt strösslar över de flesta invånare som i något sammanhang tvingas ha med Vaxgolms kommun att göra.

/Kommunen är far till alla bekymmer

Värdegrunder

Länk till kommunens publicerade värdegrunder

Teknik och gator

Länk till information om kommunens uteblivna höststädning

Länk till information om att parkeringsplatser tas bort på Hamngatan

Länk till kommunens information om slukhålen invid Västerhamnen och följderna på grund av detta

Åldreomsorg

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 22 november 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 9 november 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden publicerad den 31 augusti 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 10 juni 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 15 maj 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 8 april 2020

Bygglov och samhällsbyggnad

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Barn och ungdom

Skolinspektionen ärenden 2021 Vaxholms kommun

Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)