Skattebetalarna tvingas betala miljonbelopp för Vaxholms kommuns lagstridiga åtgärder, misstag och fel

Under flera decennier har det såväl i media som från tillsynsmyndigheter, kommunens politiker, medborgare och fastighetsägare riktats omfattande och allvarlig kritik mot Vaxholms kommuns bygglovsförvaltning .

Enligt en nyligen publicerad intern rapport lyckas bygglovsverksamheten inte heller vara självfinansierande på det sätt som är tänkt enligt plan- och bygglagen samt kommunens budgetarbete. Enligt den interna rapporten beror detta på interna motsättningar inom enheten samt alldeles för långa handläggningstider vilket medför bortfall av en ansenlig del av kommunens bygglovsintäkter.

Bygglovsenhetens personalkostnader har ökat kraftigt under senare år, ett år ökade kostnaderna med 54 procent till följd av att även antalet handläggare ökade med 50 procent. Trots de kraftigt tillförda personalresurserna samt förhållandet att antalet handlagda bygglovsärenden inte förändrades jämfört med föregående år, ökade efter resurstillskottet ändå bygglovsenhetens genomsnittliga handläggningstid med hela 50 procent. Följden blev att en ännu större andel av kommunens förväntade intäkter från bygglovsavgifter bortföll till följd av bygglovsenhetens alltför långa handläggningstider.

Bygglovsenhetens årliga underskott måste täckas med kommunens skattemedel, vilket innebär att det är Vaxholms skattebetalare som i slutändan står för notan för missförhållandena inom bygglovsenheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)