Vaxholms kommun firade decennier av kommunal försummelse och vanvård

Den 21 december 2021 ställde Vaxholms kommun till med en ”festlig ceremoni” (se länk) för att fira att kommunen efter 10-20 års betänketid äntligen tvingas hantera frågan om de förfallna kajerna i Vaxholms centrala delar.

Det är svårt att tro att en kommun med en något mer verklighetsförankrad självbild ytterligare skulle uppmärksamma decennier av kommunal misskötsel på detta sätt. Vaxholms kommun fortsätter att likt strutsen stoppa ner huvudet i något av de slukhål som uppkommit längs kajerna till följd av det uteblivna underhållet. Istället gör kommunen sitt bästa för att ge sken av att detta är normala underhållsåtgärder som den ”välfungerande och kompetenta” kommunförvaltningen på ett kontrollerat och välplanerat sätt genomför i precis rätt tid. Om detta varit sant hade arbetet, som kommunen alltså firade för några veckor sedan, sannolikt påbörjats redan under förra seklet.

Bilden på de tre personerna (se länk) som deltar i firandet och demonstrerar hur arbetet kommer att bedrivas ger oss en vision över på vilken nivå kommunen sannolikt bedrivit kontroll- och underhållsarbetet avseende kajerna under åtskilliga decennier. Detta har lett fram till att stora delar av centrala Vaxholm påverkades på ett både anmärkningsvärt och oacceptabelt sätt.

Länk till kommunens redogörelse över firandet den 24 december 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om renoveringen av kajerna den 21 december 2021

Länk till Vaxholms kommuns inbjudan den 6 december 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om trafikomläggningarna i centrala Vaxholm den 26 november 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om utebliven höststädning till följd av avspärrningar den 12 november 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om avstängningarna i centrala Vaxholm den 12 november 2021

Plötsligt kan kommunen återöppna den akut avstängda gatan längs Västerhamnen

Strax före jul återöppnade Vaxholms kommun den skadade gatan längs Västerhamnen (se länk), och låter samtidigt trafiken i Vaxholms centrala delar återgå till i stort sett normala förhållanden. Åtgärden vidtogs utan någon förklaring eller avisering. Kommunens beteende kan inte tolkas på annat sätt än att tidigare avstängningsåtgärder, omdirigeringar och bortförklaringar från kommunens sida i vanlig ordning är påhitt och förenklingar för att undkomma arbete och istället låta de missförhållanden kommunen orsakat gå ut över kommunens invånare.

Beslutet att återöppna gatan är till synes ett politiskt påbud, och saknar följaktligen samband med såväl förhållanden på plats i det aktuella området som att några reparationsåtgärder har vidtagits.

Flera centrala gator (se länk till artikel i lokaltidningen Skärgården) har varit avstängda av kommunen under hösten 2021, och förhoppningsvis utgör återöppningen

För dig som provkört den återöppnade gatan kan vi gemensamt konstatera att de eventuella åtgärder som kommunen vidtagit avseende vägbanan resulterat i en ”tvättbräda”, som närmast kräver ett militärt terrängfordon för att ta sig fram. Lyckligtvis har de flesta vaxholmsbor med tidigare erfarenhet från kontakter med kommunen tvingats utrusta sig med mentala terrängfordon och känslomässig pansarhud, så detta blir bara ytterligare utrustning som krävs för att överleva i Vaxholms kommunala miljö.

/Brita Balderson, en sedan länge väl bepansrad och terränggående kommungranskare

Länk till kommunens information att gatan längs Västerhamnen återöppnas

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 8 januari 2022

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 5 januari 2022

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 10 november 2022

Länk till kommunens information om indragna parkeringsplatser på Hamngatan

Länk till kommunens omvägsslinga till följd av slukhålen i gatan vid Västerhamnen

Vaxholms kommun önskar God Jul!?

En till synes möjlig, efterlängtad och välkommen julklapp från Vaxholms kommun till alla vaxholmsbor framgår av den värdegrund som finns publicerad på kommunens hemsida.

Under pandemiåren 2020 och 2021 har Vaxholms kommuns verksamheter och agerande drabbat Vaxholms invånare om möjligt ännu hårdare än tidigare år. Exempel på sådana försämringar är:

  • Fler klagomål än tidigare har framförts på Vaxholms äldreboenden där de boende känner sig kränkta och åsidosatta. Även från de boendes anhöriga har klagomålen ökat sedan Vaxholms kommun efter sommaren 2021 påbörjade ett samarbete med en ny utförare. Trots alla dessa klagomål från både boende och anhöriga förklarar kommunen att den nya utföraren uppfyller det som avtalats med kommunen. Följaktligen faller hela ansvaret även fortsättningsvis odelat på Vaxholms kommun för alla de fel och brister som uppenbart förekommer inom den kommunala omsorgen. Beklagligtvis uppvisar kommunen därmed även inom detta ansvarsområde stor oförmåga och otillräcklig kompetens för att upprätta ändamålsenliga avtal.
  • Inom kommunens centrala delar har framkomligheten för alla från fotgängare till tyngre fordon varit sämre än någonsin, och då förekommer det åtskilliga tidigare lågvattenmärken att jämföra med. Rekordet slogs sannolikt under hösten 2021 när alla centrala gator påverkades av att hela gatan längs Västerhamnen/gästhamnens stängdes av till följd av att slukhål uppkommit på flera ställen på väg- och gångbanor. Orsaken till alla dessa slukhål är decennier av undermåligt kontroll- och underhållsarbete från kommunens sida.
  • Även inom Vaxholms skolverksamhet duggar klagomålen tätt. Under 2021 har skolinspektionen mottagit rekordmånga klagomål på Vaxholms förskolor och skolor från vaxholmsbarnens anhöriga. Främst är det Kronängsskolan och Resarö skola som ligger i skottgluggen för anmälningarna. Klagomålen avse företrädesvis att barnen på olika sätt kränkts av skolpersonal eller andra barn.
  • Genom att anlita ett externt konsultbolag genomförde Vaxholms kommun under såväl 2020 som 2021 två egna omfattande genomlysningar av kommunens samhällsbyggnadsförvaltnings verksamhet (förutom biblioteksverksamheten). De båda slutrapporterna (som alla kan begära ut som allmänna handlingar från kommunen) påvisar att de brister och den utbredda inkompetens som under decennier varit uppenbar även för många utomstående, till synes är mer omfattande och skadlig än någonsin.
  • Trots att ursprunget till de uppenbara och långvariga brister som påtalas i de båda rapporterna till helt övervägande del naturligtvis utgörs av personal- och ledningsproblem, har kommunen enligt på hemsidan tillgängliga protokoll främst ”uppdaterat kommunens hemsida” och ”inhandlat ett nytt projektstyrningssystem” för att komma tillrätta med dessa omfattande missförhållanden. Det känns naturligtvis betryggande att kommunen tar till sådana krafttag för att komma tillrätta med missförhållandena!

På Vaxholms kommuns hemsida går att läsa följande under ”Gemensamma värdegrunder” som till synes utgör ett tillägg till de platsannonser avseende lediga tjänster som utannonseras i anslutning till dessa värdegrunder.


Gemensam värdegrund

Kompass i vardagen

För att guida oss i vardagen har vi valt att arbeta med tre värdeord som skall förstärka våra ageranden och beteenden i denna riktning. Vår värdegrund fungerar som en kompass för oss i kontakter och möten med människor som besöker, bor och verkar i Vaxholm. Vår värdegrund speglar även vårt salutogena förhållningssätt gentemot varandra inom Vaxholms stad.

SAMSPEL

Vi är Vaxholms stad! Vi är alla en del i det team som tillsammans skapar en bra vardag för människor som bor och verkar i Vaxholm.

För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag välkomnar dialog och agerar med tydlighet i min yrkesroll.
  • Jag tar ansvar och bidrar till helheten och gläds åt mina egna och andras framgångar.
  • Genom interaktion och samspel, såväl internt som externt, skapar jag kvalitet och värden.

ENGAGEMANG

Våra insatser ska skapa trygghet, kvalitet och värde. För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag är intresserad, närvarande och tillgänglig. Jag bryr mig om och visar omtanke.
  • Mitt engagemang och min tillit till andra skapar trygghet, delaktighet och glädje.
  • Jag tänker kvalitet, är kreativ och söker lösningar som skapar förbättringar.

RESPEKT

Vi möter dagligen människor i så väl vardagliga som avgörande frågor. För mig som är en del av Vaxholms stad innebär det att:

  • Jag tar ansvar för att alla frågor hanteras objektivt och rättssäkert.
  • Jag har ett professionellt och respektfullt bemötande.
  • Jag visar tillit till min egen och andras förmåga och tar tillvara våra olikheter.
  • Jag pratar med och inte om andra

För alla som någon gång haft en mer omfattande kontakt med Vaxholms kommun framstår naturligtvis dessa värdegrunder som en fantasi eller kanske till och med en utopi, vilket naturligtvis är beklagligt.

Mot bakgrund av sedan länge rådande förhållanden inom kommunens verksamheter är det dessutom omöjligt att bortse från att det inom Vaxholms kommuns organisation med stor sannolikhet saknas personer med insikt och förmåga att formulera värdegrunder på detta sätt.

Vi uppskattar ändå kommunens ambition att i vart fall deklarera en färdriktning från nuvarande position som i stort sett utgör en motpol till de publicerade värdegrunderna. Lägg till ordet INTE på lämpliga ställen i värdegrundens formuleringar och du kommer med skräckblandad förtjusning sannolikt känna igen verkligheten, t.ex. ”jag tar INTE ansvar för att alla frågor hanteras objektivt och rättssäkert”, ”jag tar INTE ansvar och bidrar INTE till helheten och gläds INTE åt mina egna och andras framgångar” och ”jag har INTE ett professionellt och respektfullt bemötande”. Visst sveper igenkänningens i detta sammanhang sorgliga skepnad förbi när du läser dessa motsats-påståenden?

(Notera att vi har lämnat alla förekommande språkliga brister utan åtgärd för att inte ändra den publicerade texten mer än vad som behövs för jämförelsen)

Vårt ödmjuka förslag är att kommunledningen med kraft och extraordinär uthållighet arbetar för att styra kommunens organisation mot de deklarerade värdegrunderna. I vart fall med små steg som med tiden förhoppningsvis kan förlängas eftersom vägen är lång. Samtidigt bör kommunledningen genom mätbara mål säkerställa att en sådan årlig förflyttning i rätt riktning äger rum.

På det sättet kan förhoppningsvis i vart fall kommande generationer av vaxholmsbor notera ett mer normaliserat uppträdande och humant bemötande från företrädare för Vaxholms kommun. På detta sätt kan förbättringar i kommunens relation till invånarna utgöra en årligen återkommande och med stor sannolikhet mycket uppskattad julklapp från Vaxholms kommun till alla av kommunen för närvarande och i framtiden kränkta och hunsade invånare.

Förslag till formulering av ett på kommunens hemsida årligen återkommande julklappsbudskap:

I år närmade sig Vaxholms kommun med ytterligare 0,31 procent en normalt fungerande kommunal förvaltning

Förhoppningsvis har kommunledningen en ärlig och resultatinriktad avsikt med att försöka totalförändra färdriktningen för detta stora oerhört otympliga och fyrkantiga kommunala containerskepp, fyllt med tonvis av felbeslut och decennier av tungt vägande missförhållanden. Om så är fallet välkomnar med säkerhet många vaxholmsbor detta och önskar ett stort lycka till. Oavsett om ansträngningarna blir framgångsrika eller hamnar i glömskans soptunna som alla tidigare mer eller mindre allvarligt menade försök i samma riktning beklagligtvis gjort, så kommer åtskilliga vaxholmare att uppfatta ambitionen från kommunledningens sida som en välkommen avlastning på bördan med släpa omkring de bildligt talat betongfyllda ryggsäckar som kommunen sedan decennier frikostigt strösslar över de flesta invånare som i något sammanhang tvingas ha med Vaxgolms kommun att göra.

/Kommunen är far till alla bekymmer

Värdegrunder

Länk till kommunens publicerade värdegrunder

Teknik och gator

Länk till information om kommunens uteblivna höststädning

Länk till information om att parkeringsplatser tas bort på Hamngatan

Länk till kommunens information om slukhålen invid Västerhamnen och följderna på grund av detta

Åldreomsorg

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 22 november 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 9 november 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden publicerad den 31 augusti 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 10 juni 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 15 maj 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 8 april 2020

Bygglov och samhällsbyggnad

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Barn och ungdom

Skolinspektionen ärenden 2021 Vaxholms kommun

Höststädning i Vaxholms kommunhus?

Av Vaxholms kommuns hemsida framgår ytterligare negativa konsekvenser av slukhålen som enligt kommunen ”plötsligt” uppkommit i gatan längs Västerhamnen/gästhamnen. Enligt kommunens tekniska kontor uteblir därmed även höststädningen av övriga gator på grund av att ”ett stort antal parkeringsplatser har tagits bort för att göra trafiken säker” längs den omväg kommunen anvisar förbi den skadade och oframkomliga gatan (se länk).

Vi konstaterar att Vaxholms kommun fortsätter längs den sedan länge slentrianmässigt inslagna vägen ”vi utnyttjar tillfället som svepskäl för att avstå från att göra något”, som ännu en gång på ett negativt sätt drabbar kommunens invånare och besökare.

Slukhålen på gatan längs gästhamnen har uppkommit till följd av decennier av misskött eller helt uteblivet kommunalt kontroll- och underhållsarbete. Enligt kommunens egna revisorer och den genomlysningsrapport (se länk) som kommunen nyligen publicerade kan det vara så att kommunen saknat vetskap om att det är kommunen som bär ansvar för det väsentliga kontroll- och underhållsarbetet avseende dessa gatu- och kajområden.

Slukhålen vid gästhamnen slukade alltså i sin tur ”ett stort antal parkeringsplatser” på Hamngatan (se länk).

När parkeringsplatserna på Hamngatan uppslukades så bortföll även kommunens höststädning av bland annat Hamngatan. Känns detta igen från ett stort antal tidigare tillfällen när kommunen (inte) agerat? Så snart det finns en aldrig så liten möjlighet att konstruera en bortförklaring, tar Vaxholms kommun tillfället i akt att inställa redan planerade och för vaxholmsborna efterlängtade och ofta oumbärliga åtgärder.

Naturligtvis bör det finnas andra sätt att genomföra den årliga höststädningen, utan tillgång till parkeringsplatserna på Hamngatan. De borttagna parkeringsplatserna kan rimligen inte utgöra ett oöverkomligt hinder för att städa gatan.

Men kommunen anser förmodligen att vaxholmsborna istället bör vara tacksamma för att information om den uteblivna höststädningen visas på kommunens hemsida. Normalt uteblir många olika åtgärder utan information från Vaxholms kommun. Först när berörda personer efterfrågar förväntade men uteblivna åtgärder, framför kommunen en lämplig bortförklaring med samma ohållbara innebörd som för höststädningen, ”det går inte att höststäda eftersom parkeringsplatserna tagits bort till följd av slukhålen vid gästhamnen”.

I det fall höststädningen av Hamngatan förblir inställd hoppas vi att de friställda städresurserna istället utnyttjas till att fortsätta den nyligen påbörjade och välbehövliga uppstädningen i kommunhuset.

Efter 20 år av väl inrotade föroreningar bestående av bland annat undermålig rättssäkerhet, årslånga handläggningstider, bristande respekt för och okunskap om svenska lagar, bristande respekt för och direkt fientligt bemötande av kommunens invånare, avsiktlig och olaglig särbehandling samt uppenbart bristfällig kommunikation och aktivt uppgjord tystnadskultur, har till synes en välbehövlig storstädning av samhällsbyggnadsförvaltningen nyligen inletts.

Under senaste veckan har det dessutom framgått att kommunen ändrat städmetodik, och istället börjat använda det sedan länge efterfrågade och välbeprövade sättet att städa de övre lagren först. Tidigare bortkastade försök att börja städa i de golvnära och djupare liggande lagren har olyckligtvis men högst förutsägbart visat sig vara mindre framgångsrika. Något städresultat har i vart fall inte kunnat noteras i form av förbättrad, renare och mer ändamålsenlig arbetsmiljö.

Uppmärksammas bör även att när kommunen nämner att parkeringsplatser borttagits på Hamngatan för att säkerställa fri väg för räddningsfordon, rör det sig om ett fåtal borttagna parkeringsplatser, varav det för flertalet även anordnats ersättningsplatser vid bland annat Söderhamnen.

När kommunen istället använder de borttagna parkeringsplatserna på Hamngatan som argument för att ställa in gatustädningen rör det sig däremot om ”ett stort antal parkeringsplatser”.

Beklagligtvis använder Vaxholms kommun rutinmässigt samma ohederliga språkbruk även i andra sammanhang, för att allt efter avsikt och behov försköna eller förvanska kommunens verksamheter och andra berörda förhållanden.

Oavsett detta kan många vaxholmsbor säkerligen godta en vinter med ostädade centrumgator i utbyte mot ett mer välstädat och bättre fungerande kommunhus……

Ms Vileda Broom, stolt lokalvårdare inom det offentliga rummet

Se länk till information om kommunens uteblivna höststädning

Se länk till information om att parkeringsplatser tas bort på Hamngatan

Se länk till kommunens information om slukhålen invid Västerhamnen och följderna på grund av detta

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Vaxholms kommun byter ut förvaltningsledningen och söker ny samhällsbyggnadschef!

Enligt en nyligen införd platsannons i tidningen Dagens Samhälle söker Vaxholms kommun en ny samhällsbyggnadschef. Sista ansökningsdag är den 5 december 2021.

Enligt platsannonsen avser kommunen tillsätta en tjänst med bland annat följande befattningsbeskrivning:

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:

  • Utifrån de politiskt uppsatta målen samt lagstiftning leda, följa upp och utveckla stadsbyggnadsförvaltningen.
  • Arbeta visionärt, strategiskt och systematiskt för att säkerställa hög kvalitet.
  • Leda förvaltningen tillsammans med dess ledningsgrupp och rapportera till kommunchefen. Coacha och stödja enhetscheferna i deras respektive uppdrag.
  • Proaktivt driva frågor i förvaltningen, nå resultat och satta mål samt säkerställa god service till invånare och företagare.
  • Säkerställa balans i förvaltningens ekonomi.
  • Medverka och driva för att skapa framdrift i initierade investeringsprojekt
  • Verka för att skapa mesta nytta av förvaltningens budget, genom effektiv styrning.
  • Ansvara för kommunikationen mot politiken och internt i förvaltningen.
  • Omvärldsbevaka och anpassa förvaltningen organisatoriskt till de utmaningar den står inför.
  • Verka för att stadsbyggnadsförvaltningen bygger, utvecklar och bevarar goda relationer såväl internt som externt.

Vem är du?
Du har en utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet inom fastighet/bygg/infrastruktur/stadsutveckling med god kunskap om hela stadsbyggnadsprocessen inklusive förvaltning – från ax till limpa.

Du är en engagerande och entusiasmerande chef som har många års erfarenhet av ett gott ledarskap inom liknande uppdrag och gärna inom en politiskt styrd verksamhet. Du är van att leda i förändring genom att skapa engagemang och delaktighet.

Du har erfarenhet av arbete med att utveckla processer och arbetssätt, att forma en effektiv organisation för att kunna möta verksamhetens behov. Din styrka ligger i samarbete och kommunikation med alla intressenter – inom och utom organisationen.

Visit Vaxholm NOT konstaterar med stor glädje och tillfredsställelse att kommunen tagit till sig stora delar av den kritik och de synpunkter som nätverket under lång tid framfört. I platsannonsen listar kommunen självklara egenskaper och kompetenser hos den person som förhoppningsvis tillträder befattningen.

Även om enbart ett fåtal av befattningsegenskaperna enligt annonsen infrias, t.ex. ”leda i enlighet med lagstiftning”, ”arbeta visionärt, strategiskt och systematiskt”, ”säkerställa hög kvalitet”, ”säkerställa god service till invånare och företagare”, ”säkerställa balans i förvaltningens ekonomi”, ”skapa mesta nytta av förvaltningens budget, genom effektiv styrning”, ”omvärldsbevaka och anpassa förvaltningen organisatoriskt till de utmaningar den står inför”, ”verka för att förvaltningen bygger, utvecklar och bevarar goda relationer såväl internt som externt”, ”är en engagerande och entusiasmerande chef”, ”styrkan ligger i samarbete och kommunikation med alla intressenter” samt ”vana att leda i förändring genom att skapa engagemang och delaktighet”, är sannolikheten hög att Vaxholms invånare inom kort kommer att märka tydliga förbättringar i kommunens information och agerande gentemot både enskilda invånare och allmänheten som helhet.

I artiklar som publicerats och länkats till på Visit Vaxholm NOT samt av de rapporter som redovisar de båda genomlysningar av samhällsbyggnadsförvaltningen som Vaxholms kommuns politiker och revisorer under senare år låtit genomföra (se förteckning över ett urval av artiklar nedan samt konsultrapporterna även i länk 1 och länk 2), framgår att nuvarande förvaltningsledning brister på samtliga dessa punkter.

Visit Vaxholm NOT önskar Vaxholms kommun stort lycka till med rekryteringsprocessen och ser med tillförsikt fram emot högre rättssäkerhet, kortare och lagenliga handläggningstider, förbättrat bemötande av lovsökande och andra berörda, en förvaltning som blir självfinansierande och inte felaktigt och i strid med tillämplig lagstiftning årligen belastar Vaxholms skattebetalare med bygglovsenhetens synnerligen anmärkningsvärda och djupt rotade ekonomiska underskott.

Länk till platsannons i Dagens Samhälle publicerad 2021-11-23

Länk till artikel om Vaxholms kommuns kroniska personalbrist inom bygglovshandläggningen

Länk till artikel om bristande handlingskraft inom Vaxholms kommunstyrelse och kommunledning

Länk till artikel om att Vaxholms kommun för närvarande erbjuder alla sökande avgiftsfria bygglov

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2021-09-24 (Stora brister inom Vaxholms förvaltning)

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2021-09-18 (Långa ledtider för bygglov i Vaxholm)

Länk till artikel 1 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26 (Rapport: Därför dröjer byggloven i Vaxholm)

Länk till artikel 2 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26 (Kommunalrådet: Problemen har funnits under lång tid)

Länk till artikel 3 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26 (Balkonger Brf Domaren)

Länk till artikel i Svenska Dagbladet den 2019-06-06 (Vaxholmsbo tvingades vänta på bygglov i 18 år)

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2018-07-18 (Långa handläggningstider för bygglov är ett utbrett problem)

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Falsk trygghet i Vaxholms kommun

Uppenbart missvisande påstår Vaxholms kommun med jämna mellanrum att Vaxholm är den tryggaste kommunen i Stockholms län. Kommunens påstående grundas företrädesvis på den brottsstatistik som polismyndigheten löpande publicerar i form av exempelvis antalet rapporterade inbrott, rån och misshandelsärenden fördelat per kommun.

Vaxholms kommun är avseende antalet kommuninvånare länets näst minsta kommun. De flesta bebyggda områden ligger utspridda över ett flertal öar och halvöar med begränsat antal tillfartsmöjligheter. Bostadspriserna är förhållandevis höga och en jämförelsevis stor andel av de boende i Vaxholm är företagare med den dagliga verksamheten förlagd till andra kommuner. Kommunen ligger jämfört med grannkommunerna relativt avsides från storstadens kärnområden och har i stort sett endast två lättövervakade tillfartsvägar varav den ena går via två vägfärjor. Att kommunen har låg relativ brottslighet jämfört med de betydligt större grannkommunerna är följaktligen föga förvånande. Allt annat vore anmärkningsvärt. Det är således knappast kommunens politikers eller förvaltningars förtjänst att Vaxholm i polismyndighetens statistik uppvisar jämförelsevis låg brottslighet.

I kommuner med högre relativ brottslighet än Vaxholm uppfattar huvudandelen av invånarna knappast att det är rädslan för att råka ut för en kriminell handling som i första hand avgör om de boende känner sig trygga i vardagen. Istället är det grundläggande lokala förutsättningar avseende bostadsförhållanden, relationer till grannar, möjligheten att handla mat och andra dagligvaror på ett enkelt och tillgängligt sätt, att efter behov erbjudas lättillgänglig sjuk- och omsorgsvård av god kvalitet, att gång-, cykel-, buss- och bilvägar i närområdet är säkra och framkomliga, att barnen erbjuds trygga, trivsamma och välfungerande skolor och dagis, att kommunens myndighetsutövning följer tillämpliga svenska lagar, att kommunen likabehandlar alla invånare på ett vänligt, respektfullt och kompetent sätt etc.

En passande liknelse är att kommunen gentemot sina invånare bör uppträda som en skicklig domare under en fotbollsmatch; om ingen lägger särskilt märke till domaren under en hel match har domaren utan att särskilt uppmärksammas ändå uppenbart gjort en strålande insats. Desto mindre tid som ägnas åt domarens agerande och beslut, desto bättre domarinsats! Domarens ingripanden i spelet har uppfattats som välmotiverade, bedömningarna synes insiktsfulla och logiska och domsluten har följt regelboken. Om domaren dömt straff eller en spelare har blivit utvisad har det uppfattats som ett väl underbyggt och korrekt beslut. Om däremot efterspelet till fotbollsmatchen främst handlar om att ifrågasätta en mängd domslut och uteblivna åtgärder har domaren med stor sannolikhet istället gjort en hel del missbedömningar och fattat felaktiga domslut. En välvilligt inställd, kompetent och erfaren domare har naturligtvis bättre förutsättningar att undvika det senare scenariot. I vart fall om även spelarna och publiken efterfrågar rättvisa och fair play.

På samma sätt önskar vaxholmsborna självfallet att Vaxholms kommun inte utmärker sig på det negativa sätt som varit fallet under de senaste decennierna. På sikt kan detta avhjälpas genom att kommunens chefer och tjänstemän istället börjar uppträda sakligt, kompetent och respektfullt gentemot alla de vaxholmare som i vardagen är beroende av kommunens och tjänstemännens åtgärder och beslut. Kommunens förmåga att efterleva svensk lag och infria invånarnas förväntningar påverkar kommuninvånarnas vardagstrygghet i betydligt större omfattning än sannolikheten att okända gärningsmän utsätter ett fåtal invånare för brottsliga handlingar.

En kommun som undviker att konstant dra på sig negativ uppmärksamhet genom att följa regelboken, bemöta invånarna på ett sakligt, opartiskt, rättvist och respektfullt sätt samt leverera det som förväntas av kommunen i form av exempelvis beslut och tjänster, har goda förutsättningar att uppfattas som en välfungerande, pålitlig och uppskattad kommun. Konsekvensen av förbättrad kompetens och handläggning inom Vaxholms kommuns förvaltningar kommer i vart fall på sikt ofrånkomligt att medföra att invånarna uppmärksammar kommunen i mindre omfattning än under de senaste decennierna, vilket följaktligen bör uppfattas som ett tecken på att kommunens verksamheter är på väg att normaliseras till det bättre för alla vaxholmare.

Med största sannolikhet efterfrågar flertalet av invånarna i Vaxholms kommun exempelvis

• att det när behovet uppkommer finns dagis- och förskoleplatser tillgängliga nära bostaden,

• att det när behovet uppkommer finns rehabiliterings- och äldreboenden av god kvalitet tillgängliga inom kommunen för oss själva och våra anhöriga,

• att lov- och tillståndsansökningar för de sökande handläggs på ett lagstadgat och tillräckligt snabbt, sakligt och rättssäkert sätt,

• att kommunen känner till de gator, hamnområden och fastigheter för vilka kommunen bär löpande ansvar för skötsel och underhåll,

• att kommunen långsiktigt säkerställer att det finns tillräcklig kompetens och tillräckliga resurser för att bedriva den kommunala kärnverksamheten inom myndighetsutövning, skola, vård och omsorg,

• att vaxholmarnas skattemedel används till att bedriva kommunal kärnverksamhet som förbättrar invånarnas vardagstrygghet och levnadsförhållanden och inte till att varken täcka merkostnader för kommunens illa fungerande förvaltningar eller kommunens tidigare uppvisade försumlighet, inkompetens, misstag och felbeslut,

• att bygglovsansökningar handläggs på lagstadgat sätt och kostnaderna därmed inte som för närvarande belastar kommunens skattebetalare vilket dessutom strider mot svensk lag,

• att kommunens chefer och tjänstemän utför sitt arbete utan egenintresse och med berörda kommuninvånares bästa som huvudsakligt syfte,

• att all kommunal verksamhet bedrivs med lagstadgad och erforderlig transparens och kommunen aktivt arbetar för att minimera inverkan av vänskapskorruption, nepotism och negativ särbehandling av kommunens invånare,

• att kommunen prioriterar det interna kvalitetshöjande arbetet och förbättrar den kommunala verksamheten genom att vidta erforderliga åtgärder exempelvis i enlighet de båda interna genomlysningsrapporter som kommunen publicerat 2020-08-31 respektive 2021-08-09. Redan mindre men välriktade åtgärder kommer att ge tydligt synbara effekter för invånarna jämfört med kommunens i nuläget uppvisade (o)förmåga,

• att kommunen inte framhåller konstant och lagstridigt hög eftersläpning i ärendehandläggningen inom kommunens under decennier undermåligt fungerande bygglovs- och tillsynsverksamhet som huvudsaklig anledning till att det saknas resurser för att vidta nödvändiga förbättringsåtgärder,

• att de av kommunens chefer och andra medarbetare som under lång tid och trots återkommande påtalanden om exempelvis dokumenterade missförhållanden och för invånarna skadlig inkompetens ändå inte lyckas förbättra verksamheten eller under lång tid uppvisar andra brister i sin tjänsteutövning, ersätts med mer kompetenta befattningshavare,

• att kommunens tjänsteutövning sker utan påverkan av dolda särintressen och mörklagda sammanslutningar inom kommunen som inte är formella sakägare i respektive ärende,

• att kommunen avseende såväl positiva som negativa händelser och förhållanden för vilka kommunen ansvarar, informerar kommuninvånarna sakligt utan att varken utelämna, mörklägga, försköna eller förvanska informationen eller självförhärliga kommunens verksamhet på det vilseledande sätt som kommunen tillämpat under åtminstone de senaste 25 åren.

(listan kompletteras löpande i takt med att ny information och nya synpynkter inkommer, eftersom det inom Vaxholms kommuns nämnder och förvaltningsverksamheter sedan lång tid råder uppenbar hög förbättringspotential)

Även om det avseende Vaxholms kommuns förvaltning förefaller vara en mycket lång väg till en normalt fungerande kommunal verksamhet, är vi övertygande om att varje åtgärd som leder till en varaktig förbättring för invånarna kommer att uppskattas av både direkt berörda och andra kommuninvånare. Det förutsätter naturligtvis att förbättringsåtgärderna dokumenteras och genomförs på ett tydligt och transparent sätt, samt att även det varaktiga resultatet redovisas på sådant sätt.

/Mr Walker, Vaxholm

Länk till information på Vaxholms kommuns hemsida publicerad den 22 januari 2020

Kaos på Vaxholms kommuns äldreboenden

Enligt en artikel i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 22 november 2021 (se länk) råder fortsatt kaos på Vaxholms äldreboende Borgmästargården m.fl., vilka sedan den 1 september 2021 på uppdrag av Vaxholms kommun drivs av företaget Förenade Care.

Några av missförhållandena som enligt lokaltidningen råder är att personalen upplever kaos och tvingas såväl ensamarbeta på morgnar och kvällar som acceptera att det saknas tid att ägna åt de äldres välbefinnade. Till följd av personalneddragningar och personalens ensamarbete tvingas de boende till sängs redan klockan 18 på kvällarna. Med anledning av missförhållandena duggar klagomålen tätt från såväl anhöriga till de boende som personalen. Försämringarna har enligt tidningen medfört att flera anmälningar inkommit till såväl Arbetsmiljöverket som Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Företaget Förenade Care som för kommunens räkning driver Vaxholms äldreboende Borgmästargården (se länk) anser föga förvånande att bemanningen är tillräcklig och det saknas skäl till oro. Företaget får inte helt oväntat medhåll av kommunen som anser att Förenade Care uppfyller det avtal som träffats med kommunen. Uppenbarligen anser kommunen att detta är ett utmärkt sätt att behandla de äldre som under stora delar av sina liv varit skattebetalare bosatta i Vaxholm och inte sällan även på andra sätt på bidragit till en god samhällsutveckling inom kommunen.

Facket Kommunal och de anställda på Förenade Care ger enligt artikeln i lokaltidningen en helt annan bild än kommunen av förhållandena på Borgmästargården.

Vaxholms kommun träffade för några år sedan ett liknande avtal med företaget Norlandia Care (se länk), och kommunen agerade även då på samma sätt. Slentrianmässigt och utan hänsyn till de klagomål som framförs konstaterade kommunen att företaget Norlandia Care uppfyller det som krävs enligt avtalet med kommunen.

För att stoppa den undermåliga omsorgsvården för de äldre tvingades istället myndigheten IVO (Inspektionen för vård och omsorg) vägra Norlandia Care tillstånd att fortsätta driva Vaxholms kommuns äldreboenden. Därefter återfördes även det dagliga ansvaret för driften av kommunens äldreboenden till kommunal regi (se länk).

Mot bakgrund av artiklar i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 8 april och 15 maj 2020 (se länkar nedan) fungerade inte heller denna gång Vaxholms äldreboenden bättre av att drivas direkt av Vaxholms kommun.

I båda fallen med externa utförare nöjer sig Vaxholms kommun med att påstå att utförarna Norlandia Care respektive Förenade Care uppfyller de avtal som respektive företag träffat med kommunen. I vanlig ordning förstår inte Vaxholms kommun att det är helt irrelevant om avtalet mellan kommun och utförare uppfylls, så länge såväl de boende, deras anhöriga som äldreboendets personal framför massiva och sakliga klagomål.

Det som i sammanhanget är relevant är om ett tillräckligt tryggt, välfungerande och trivsamt boende kan erbjudas de seniorer som under sin ålderdom valt att bosätta sig i Vaxholm. Frågan om dessa grundläggande kriterier uppfylls för var och en av de boende ska i första hand avgöras utifrån den boendes upplevelse på plats. Kommunen har dessutom ytterligare möjlighet att säkerställa att boendet fungerar i enlighet med dessa baskrav genom att löpande inhämta omdömen och synpunkter från äldrebeoendets personal och anhöriga till de boende.

När såväl de boende, en stor del av personalen och de anhöriga är synnerligen missnöjda med hur Vaxholms äldreboenden fungerar, saknar det betydelse om de av kommunen anlitade omsorgsföretagen uppfyller de av kommunen upprättade avtalen.

En möjlig anledning till att kommunen sannolikt avsiktligt träffar bristfälliga (och därmed mindre kostsamma) avtal för drift av kommunens äldreboenden med omsorgsutförande företag, är att kommunen behöver spara pengar. Eftersom kommunen löpande år efter år tvingas betala stora belopp på att avhjälpa och dölja kommunens tidigare misstag och felbeslut, samt inte minst bekosta stora delar av kommunens bygglovsenhets verksamhet (se länk), blir det uppenbart hur de långvariga missförhållandena inom kommunens förvaltningar på detta sätt sedan i vardagen drabbar många enskilda äldre invånare på detta mycket olyckliga sätt.

Förutom att Vaxholms kommun sedan länge inte klarar av att säkerställa trivsamma och välfungerande äldreboenden för kommunens seniorer, påvisar dessa klagomål med all önskvärd tydlighet att Vaxholms kommun fortfarande saknar tillräcklig kompetens för att upprätta ändamålsenliga avtal vars huvudsyfte måste vara att säkerställa att de äldre erbjuds trygga och välfungerande boenden där de ges möjlighet att trivas under sin höstsols dagar.

/Brita Balderson, brukare och senior kommungranskare

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 22 november 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 9 november 2021

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden den 31 augusti 2021

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 10 juni 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 15 maj 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 8 april 2020

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i Mitt i Vaxholm den 18 september 2018

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden den 12 september 2018

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden den 6 februari 2018

Länk till Vaxholms kommuns information om Vaxholms äldreboenden den 12 maj 2017

Länk till artikel om Vaxholms äldreboenden i tidningen Mitt i Vaxholm den 16 juli 2013

Nu slukar kommunens bristande underhållsåtgärder parkeringplatserna på Hamngatan

På Vaxholms kommuns hemsida meddelar kommunen att parkeringsplatserna på Hamngatans norra sida tas bort eftersom kommunen är skyldig att säkerställa framkomligheten för räddningsfordon (se länk).

Till följd av kommunens under lång tid bristande kontroll- och underhållsåtgärder är ordinarie utryckningsväg för räddningsfordon längs Västerhamnen avstängd, eftersom det akut visat sig att gatan är så underminerad att stora slukhål uppstått på flera ställen i vägbanan (se tidigare artikel).

Kommunen uppmanar vaxholmsborna att respektera det nya parkeringsförbudet på Hamngatan samt efterfölja trafikbestämmelserna.

En del vaxholmsbor uppmanar i sin tur kommunen att börja respektera svensk grundlags förbud mot maktmissbruk, samt i detta sammanhang tillämpliga bestämmelser avseende grundläggande kontroll och underhåll av gator och hamnar, så att erforderliga åtgärder vidtas i förväg och inte alltid i efterhand när ett haveri som detta redan har inträffat.

Efter mer än 15 år av kommunal vanskötsel utdömdes i januari 2011 den mögelimpregnerade Pålsundsskolan av Arbetsmiljöverket som otjänlig arbetsplats för skolpersonalen(!). Följden blev att Vaxholms kommun akut tvingades evakuera skolan (se länk SVT) och därefter riva den helt (se länk SR). Kommunen löste den (självfallet) oplanerade och ”plötsligt” uppkomna situationen med brist på skollokaler genom att under pågående skoltermin tvinga alla äldre elever på Söderfjärdsskolan flytta till de avloppsluktande lokalerna och nyuppförda barackerna på Norrbergsskolan. Naturligtvis väckte kommunens anmärkningsvärda och oansvariga tillvägagångsätt både stor förvåning och avsevärd upprördhet hos både elever (se länk) och föräldrar. Därefter överflyttade kommunen de yngre eleverna från den evakuerade Pålsundsskolan till Söderfjärdsskolan.

Kommunens märkliga åtgärder att under pågående vårtermin omflytta merparten av Vaxholms skolelever i klass F-9 mellan olika skolor, resulterade i att många missnöjda elever kort därefter istället sökte sig till skolor utanför Vaxholms kommun. Även detta drabbade naturligtvis Vaxholms skattebetalare, eftersom kommunens kostnad för skolelever som väljer skola i grannkommunerna är betydligt högre än för skolverksamhet som kommunen bedriver i egna befintliga lokaler. Som en följd av denna av kommunen genom inkompetens orsakade massflykt från Vaxholms skolor stod bland annat vissa av Norrbergsskolans skollokaler istället tomma och oanvända under de efterföljande åren.

På frågan varför avloppslukten i Norrbergsskolan inte åtgärdas svarade kommunens ansvariga tjänsteman att ”alla ritningar över skolans värme-, vatten-, avlopps- och elinstallationer har kommit bort, så vi vet inte var vi ska leta efter avloppsläckan”.

Vid närmare eftertanke är det kanske en god idé att även kommunhuset av säkerhetsskäl avstängs och beläggs med permanent tillträdesförbud. Hela verksamheten kan sedan skötas av en organisation som bättre lever upp till Sveriges grundlagar och vaxholmsbornas förväntningar, exempelvis någon av Vaxholms grannkommuner. En omvägsslinga liknande den som kommunen anvisar till följd av kommunens senaste misslyckande (se länk), men som förslagsvis istället leder till något av kommunhusen i exempelvis Täby, Danderyd eller Sollentuna skulle utgöra en längre men säkert välkommen omväg för många vaxholmare. Några mils omväg väger sannolikt lätt jämfört med att kunna undvika de bottenlösa mänskliga slukhål i vilka många drabbade vaxholmsbor vittnar om att Vaxholms kommun gång på gång nedsänker dem.

Ett mycket välkommet första steg i det under lång tid efterlängtade arbetet med att förbättra den kommunala servicen i Vaxholm togs när kommunens miljö- och hälsoskyddsenhet utlokaliserades (se länk) till uppenbart mera välfungerande Täby kommun. I likhet med många andra nödvändiga förbättringsåtgärder inom vår kommun, har tyvärr detta för Vaxholm ytterst angelägna förbättringsarbete därefter åter insomnat.

Visserligen utlokaliseras redan äldre- och rehabiliteringsboenden för medborgarna tillfälligt till bland annat Vallentuna och Flemingsberg(!). Sådana tillfälliga lösningar blir dessvärre både kostsamma för Vaxholms skattebetalare och extremt påfrestande för de enskilda personer och anhöriga som direkt drabbas av kommunens akuta och ogenomtänkta nödlösningar. För att erbjuda kommunala basfunktioner krävs det både viss kompetens, välvilja och en grundkvalitet som det sedan länge klarlagts att Vaxholms kommun saknar både vilja och förmåga att säkerställa.

De frekvent förekommande klagomålen på kommunens verksamheter och uppenbara missförhållandena i Vaxholms kommunhus har pågått under decennier utan att något av betydelse för vaxholmsborna har förbättrats (se tidigare artikel). De externa genomlysningar av kommunens verksamheter som kommunens egna revisorer och politiker nyligen lät genomföra visar snarare på motsatsen, att alla tendenser till respektfullt och kompetent bemötande av kommunens medborgare tillsammans med det fåtal medarbetare hos kommunen som vill och kan bedriva kommunal verksamhet på i vart fall grundläggande rättsäkerhetsivå, snabbt förpassas ner i dessa kommunala slukhål.

En i sammanhanget ovanligt kompetent och ansvarstagande tidigare vaxholmspolitiker blev mot bakgrund ovan självfallet utfryst av majoriteten av övriga politiker. Innan hen sögs ner i anvisat slukhål hann hen i sitt avskedsbrev konstatera att ”det har varit besvärande med politiker och tjänstemän som har haft något för höga uppfattningar om sin egen kompetens och det har varit trögt att få igång ett ordentligt utvecklingsarbete”. Formuleringen prisades som årets mest ädelmodiga underdrift.

Nu är det dags att uppmana din lokala politiker att värna kommuninvånarnas rättsäkerhet och livskvalitet genom att återuppta arbetet med att förbättra Vaxholms kommunala förvaltning, och låta fler kommunala verksamheter utlokaliseras till och skötas av Vaxholms grannkommuner!

På Vaxholms kommuns hemsida räcker det därefter med att redogöra för de omvägsslingor vaxholmsborna behöver ta för att äntligen bli bemötta på ett lagstadgat, mänskligt och rättssäkert sätt. Därmed kommer det snart att visa sig att dessa omvägar i form av förmodade senvägar istället visar sig vara efterlängtade genvägar förbi de nuvarande sumpmarkerna i rättssäkerhetens absoluta utmarker som Vaxholms kommun erbjuder sina invånare och skattebetalare!

Länk till kommunens information om indragna parkeringsplatser på Hamngatan

Länk till kommunens omvägsslinga till följd av slukhålen i gatan vid Västerhamnen

Länk till Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor (för Täby och Vaxholm)

Länk till SVT:s artikel om Pålsundsskolan

Länk till Sveriges Radios artikel om Pålsundsskolan

Orange is the new black även i Vaxholm?

För många vaxholmsbor har det sedan länge stått klart att majoriteten av de som arbetar i kommunhuset, såväl tjänstemän som politiker, försätter åtskilliga av kommunens medborgare i ett ständigt svart mörker. Beklagligtvis råder detta ständiga kommunala mörker även under vackra försommardagar i vår ännu så länge natursköna kommun.

Detta svarta mörker består exempelvis av olagliga och fleråriga väntetider inom flera av kommunens verksamhetsområden, eftersatt underhåll inom de flesta områden som kommunen bär ansvar för, arrogant, kränkande och inkompetent bemötande av kommunens medborgare, återkommande efterkonstruktioner och mörkläggning av kommunens tidigare misstag och felhanteringar, en sammanhörande och utbredd tystnadskultur samt bristande respekt för svensk lagstiftning.

Till följd av alla klagomål och de ständigt återkommande problemen inom kommunens bygglovsverksamhet utfördes på uppdrag av byggnadsnämnden för ungefär ett år sedan en extern genomlysning av verksamheten.

Av slutrapporten framgår bland annat att många kommunanställda anser att medborgarna i kommunen är alltför välutbildade och därmed inte respekterar tjänstemännens arbete. Det kanske inte så märkligt när kommunens handläggare (på grund av att de uppenbart inte är så välutbildade) betydligt oftare gör fel än de gör rätt. Vidare framgår det av rapporten att flertalet av de kommunanställda i första hand ser kommunen som en myndighetsutövare, medan personal som tidigare varit anställd hos andra kommuner i storstockholmsområdet enligt rapporten har en mer tidsenlig uppfattning och uppfattar kommunen i första hand som en serviceorganisation för kommunens invånare.

Även rättssäkerheten är betydligt sämre för boende i Vaxholms kommun än för boende i de övriga sju norrortskommunerna. Detta framgår av en sammanställning av antalet anmälningar där Justitieombudsmannen (JO) använder sitt kraftfullaste verktyg för att tillrättavisa en kommun, nämligen att framföra allvarlig kritik avseende de övertramp som den anmälda kommunens bygglovsenhet bär ansvar för.

Sammanställningen visar att under åren 2004-2018 framförde JO kritik mot byggnadsnämnderna och de kommunala bygglovsförvaltningarna i de åtta norrortskommunerna vid sammanlagt tretton tillfällen.

Av de boende i de åtta norrortskommunerna var i slutet av 2018 endast cirka tre procent bosatta inom Vaxholms kommun. Ändå är Vaxholms kommuns byggnadsnämnd föremål för Justitieombudsmannens allvarliga kritik i sex av dessa sammanlagt tretton ärenden. Det innebär att Vaxholms kommun står för 47 procent av de allvarliga rättsliga övertrampen i Norrort, mot vilka JO till följd av bristande rättssäkerhet finner anledning att rikta allvarlig kritik. De båda kommunerna med näst sämst rättssäkerhet under samma tidsperiod är Österåker och Upplands Väsby, med vardera två anmälningar som resulterat i allvarlig kritik från JO. Med hänsyn till antalet boende i respektive kommun betyder det att rättssäkerheten exempelvis är elva gånger sämre i Vaxholm jämfört med grannkommunen Österåker.

Kommunens bristfälliga förmåga att känna till omfattning samt planera och genomföra skötsel och underhåll bland annat av kommunens fastigheter, gator och kajer har tidigare uppmärksammats av kommunens egna revisorer. För närvarande märks denna oförmåga ännu mer påtagligt genom alla vägskyltar i orange färg, vilka kommunen tvingats utplacera i kommunens centrala delar. Se bilder nedan, vilka länkats från Värna Vaxholms hemsida.

Både genomlysningen av kommunens bygglovsenhet och de orange skyltarna ger förhoppningsvis oss kommuninvånare lite ljus och ett leende åtminstone under en kortare stund i detta i övrigt konstanta kommunala mörker.

Fast egentligen är dessa orange skyltar bara ytterligare tydliga tecken på det kompakta svarta mörker som utgår från kommunhuset och sedan decennier till synes ostoppbart utbreder sig över kommunens invånare. I detta mörker döljer kommunen exempelvis undermålig rättssäkerhet och bristande kommunalt underhåll som till slut visar sig genom stora slukhål i kommunens centralt belägna gator. Av externa rapporter och sammanställningar enligt ovan framgår att det sedan länge finns lika stora slukhål i Vaxholms kommuns rättsäkerhet, och många är de medborgare som under åren tvingats ner i dessa avgrunder. Där fanns inga orange varningsskyltar…

Orange is the new black….

Länk till rapport om Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Inför Black Friday: Avgiftsfria bygglov i Vaxholm

Av en artikel publicerad den 18 september 2021 i lokaltidningen Skärgården (se länk) framgår att det dröjer flera månader efter att en bygglovsansökan inlämnats till Vaxholms kommun innan kommunen påbörjar handläggningen. Ungefär samtidigt som artikeln publicerades påbörjade kommunen följaktligen handläggning av ansökningar som inkommit till kommunen i slutet av april 2021. Det innebär drygt fyra månaders lagstridig fördröjning.

Enligt plan- och bygglagen ska kommunen meddela beslut angående en ansökan senast tio veckor efter att en komplett ansökan inlämnats. I det fall en ansökan inte är komplett måste kommunen begära komplettering av ansökan senast tre veckor efter att ansökan inlämnats.

I särskilda fall med komplicerade bygglovsansökningar som kräver mer omfattande utredning har kommunen rätt att förlänga handläggningstiden med ytterligare tio veckor. Det är sällan sådana behov föreligger för de vanligast förekommande typerna av bygglovsansökningar, exempelvis ny- eller tillbyggnation av en villa. När kommunen bedömer att behovet att förlänga handläggningstiden föreligger, ska kommunen meddela sökanden detta inom tio veckor från att en komplett ansökan inlämnats.

I det fall kommunen dröjer med att meddela beslut mer än tio veckor efter att ansökan är komplett, ska enligt plan- och bygglagen bygglovsavgiften reduceras med en femtedel för varje påbörjad veckas försening. Det innebär att hela bygglovsavgiften bortfaller vid mer än fyra veckors försening.

Enligt artikeln i tidningen Skärgården påbörjar kommunen handläggningen av ansökningar om bygglov efter cirka arton veckor. Det innebär enligt ovan att samtliga bygglovsavgifter för närvarande bortfaller för de som lämnar in en komplett ansökan om bygglov. Istället betalas bygglovsenhetens verksamhet med vaxholmsbornas skattemedel, vilket strider mot kommunallagen. Detta är särskilt allvarligt eftersom dessa missförhållanden pågått under åtskilliga år.

Under november 2021 lämnar kommunen besked till de som söker bygglov att kommunen saknar möjlighet att ge besked om när en inlämnad ansökan kommer att behandlas av kommunen. Det kan inte uppfattas på annat sätt än att situationen inom kommunens bygglovsenhet ytterligare har förvärrats.

Om du är på väg att söka bygglov i Vaxholm bör du följaktligen lämna in en komplett ansökan så snart som möjligt, och därmed utnyttja det gyllene tillfället att slippa betala kommunens väl tilltagna bygglovsavgifter.

Du som är skattebetalare i Vaxholm bör istället självfallet ifrågasätta bygglovsenhetens mångåriga underlåtenhet att bedriva normal och lagstadgad bygglovshandläggning, eftersom det är du som skattebetalare som istället tvingas betala för kommunens utbredda inkompetens och frekvent uppvisande tillkortakommanden.

I det om knappt ett år kommande valet till kommunfullmäktige har du en ytterligare möjlighet att påverka dessa missförhållanden.

Black Friday opportunities revealed by Robinson Crusoe and Black Friday

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2021-09-24

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2021-09-18

Länk till artikel 1 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26

Länk till artikel 2 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26

Länk till artikel 3 i lokaltidningen Mitt i Vaxholm den 2020-11-26

Länk till artikel i lokaltidningen Skärgården den 2018-07-18

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns samhällsbyggnadsförvaltning 2021-08-09

Länk till rapport: Genomlysning av Vaxholms kommuns bygglovs- och GIS-enhet 2020-08-31

Länk till sammanställning av JO-ärenden under åren 2004-2018 i Stockholm Norrort med beslut om allvarlig kritik

Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Visit Vaxholm NOT (Nätverket för Offentlig Tillsyn)